برنامه اقدام مخاطره آتش‌سوزى_ جمعیت هلال احمر جمهورى اسلامی ایران

اطلاعات محتوای کاربردی

برنامه اقدام مخاطره آتش‌سوزى مجموعه تكالیف و وظایف جمعیت هلال احمر جمهورى اسلامی ایران است که برگرفته از قانون مدیریت بحران و با توجه به حدود وظایف دستگاه‌ها و اقدامات اولویت‌دار تهیه شده كه اجراى آن‌ها با هدف كاهش خطر حوادث و سوانح ضرورت دارد.
  • مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه
  • دسته: اسناد بالادستی مدیریت بحران
  • تاریخ ثبت: 1402/09/29
  • تعداد بازدید: 38

برنامه اقدام مخاطره آتش‌سوزى، مجموعه تكالیف و وظایف جمعیت هلال احمر جمهورى اسلامی ایران است که برگرفته از مواد و بندهاى قانون مدیریت بحران و با توجه به حدود وظایف دستگاه‌ها و اقدامات اولویت‌دار است كه اجراى آن‌ها با هدف كاهش خطر حوادث و سوانح ضرورت دارد. از آنجا كه برنامه ملی كاهش خطر حوادث و سوانح، رویكرد پیشگیرانه در برابر خسارات و تلفات مخاطرات طبیعی و انسان‌ساز را دنبال می‌کند، مجموعه تكالیف و وظایف دستگاه‌های مشمول قانون مدیریت بحران در این برنامه بر همین اساس تدوین گردیده است. ضرورت دارد این موارد كلی مورد توجه كلیه دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی و نهادهاى عمومی قرار گیرد.
تدوین اقدامات، توسط گروه‌های تخصصی تشکیل‌شده در كمیته كاهش خطر حوادث و سوانح صورت گرفته است. هر یك از گروه‌های تخصصی در ارتباط با یك مخاطره خاص به مطالعات قوانین، مقررات، طرح‌ها، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود در ارتباط با آن مخاطره پرداخته است و با در نظر گرفتن شرایط كنونی كشور، شرایط هر مخاطره و با توجه به حوزه وظایف و اختیارات دستگاه‌های مختلف موضوع ماده ٢ قانون مدیریت بحران كشور به تدوین اقدام‌های اولویت‌دار پرداخته است. در طول تدوین این اقدام‌ها، تیم‌هاى تخصصی جلسات مشتركی با نماینده‌های دستگاه‌های مختلف برگزار کرده‌اند تا در كنار حصول اطمینان از ضرورت پرداخت به هر اقدام، هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌ها در ارتباط با حوزه وظایف و مسئولیت آن‌ها نیز انجام گیرد.
در رخداد مخاطرات، تعدادى از دستگاه‌ها مسئولیت مستقیم اقدام و ارائه خدمات به‌صورت سرویس‌دهی مستقیم دارند و تعدادى دیگر تحت تأثیر مخاطره آسیب‌پذیر هستند. ضرورت دارد با هدف ارائه خدمات به بهره‌برداران و سایر دستگاه‌های نیازمند، تدابیر و اقدامات پیشگیرانه‌ای توسط دستگاه مسئول مورد توجه قرار گیرد. كلیه دستگاه‌های مشمول قانون موظف هستند در برابر كلیه مخاطرات متنوع تهدیدكننده دارایی‌های آن‌ها، اقدامات پیشگیرانه‌ای را با هدف كاهش خطر در حوزه مسئولیتی خود انجام دهند.
در فرایند مدیریت خطر و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه با هدف كاهش خطر حوادث و سوانح، تحلیل خطر (شناخت خطرها، شامل ارزیابی مخاطره‌ها و ابعاد آن‌ها، شناخت، تحلیل آسیب‌پذیری‌های محتمل و شناسایی در معرض قرارگیری‌ها) و اقدامات كاهش خطر دو مرحله بنیادین هستند. ضرورت ویژه دارد كه دستگاه‌های مشمول قانون در اتخاذ رویكردها و اجراى اقدامات پیشگیرانه دو مرحله مهم مذكور اهتمام نمایند.
در برنامه اقدام تعدادى از دستگاه‌ها مسئول و تعدادى به عنوان همكار یا پشتیبان تعریف‌شده‌اند. ضرورت دارد كه دستگاه مسئول در تدوین برنامه عملیاتی، در صورت نیاز به همكارى دستگاه دیگر توافق و تفاهم‌های اولیه را انجام داده باشد. در این راستا، سازمان مدیریت بحران كشور مسئولیت هماهنگی و هم‌افزایی فی‌مابین دستگاه‌ها را خواهد داشت. دستگاه مسئول می‌تواند با توجه به تشخیص بالاترین مقاوم مسئول آن دستگاه، کارگروه‌های تخصصی تشكیل داده و با مسئولیت خود نسبت به هماهنگی‌های لازم اقدام نماید. همچنین باید هزینه‌های همكارى و پشتیبانی در ردیف برنامه‌های عملیاتی سالانه دستگاه‌های همكار و پشتیبان لحاظ گردد كه پس از تأیید سازمان مدیریت بحران به سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌شود. در ادامه اقدامات اولویت‌دار با مسئولیت جمعیت هلال احمر جمهورى اسلامی ایران در مخاطره آتش‌سوزى، ارائه شده است.

دستگاه مسئول: جمعیت هلال احمر جمهورى اسلامی ایران

هدف 1: بهبود نظام حكمرانی و توسعه ظرفیت‌ها با تأكید بر مدیریت یكپارچه و هماهنگ

صنعتی و ساختمان

اقدام اولویت‌دار: آموزش عمومی، ترویج و اطلاع‌رسانی در حوزه آتش‌سوزى صنعتی و ساختمانی
خروجی مورد انتظار: ارتقاى دانش و فرهنگ عمومی
دستگاه/ های همکار: کمیته امداد امام خمینی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان بهزیستی)، وزارت جهاد کشاورزى، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، صداوسیماى جمهورى اسلامی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناورى، وزارت کشور (سازمان شهردارى‌ها و دهیارى‌هاى کشور)، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، ستاد کل نیرو‌هاى مسلح
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان برنامه و بودجه

هدف 2: تحقق تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در مدیریت بحران بر مبناى درك صحیح و همه‌جانبه از خطر

جنگل‌ها و مراتع

اقدام اولویت‌دار: آموزش، ترویج عمومی و اطلاع‌رسانی همگانی در حوزه آتش‌سوزى جنگل‌ها و مراتع
خروجی مورد انتظار: فرهنگ‌سازى و آمادگی در برابر آتش‌سوزى جنگل‌ها و مراتع، تغییر رفتار و آموزش رفتار صحیح در قبل، حین و پس از رخداد سانحه
دستگاه/ های همکار: صداوسیماى جمهورى اسلامی ایران، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازى، وزارت جهاد کشاورزى، ستاد کل نیرو‌هاى مسلح، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفه‌اى کشور)
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان مدیریت بحران، سازمان برنامه و بودجه

صنعتی و ساختمان

اقدام اولویت‌دار: آموزش، ترویج عمومی و اطلاع‌رسانی همگانی در حوزه آتش‌سوزى صنعتی و ساختمانی
خروجی مورد انتظار: فرهنگ‌سازى و آمادگی در برابر آتش‌سوزى ساختمانی و صنعتی، تغییر رفتار و آموزش رفتار صحیح در قبل، حین و پس از رخداد سانحه
دستگاه/ های همکار: صداوسیماى جمهورى اسلامی ایران، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازى، وزارت جهاد کشاورزى، ستاد کل نیرو‌هاى مسلح، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفه‌اى کشور)
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان برنامه و بودجه

مطالب مرتبط
آخرین مطالب

با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.