برنامه اقدام مخاطره آتش‌سوزى_ سازمان برنامه و بودجه

اطلاعات محتوای کاربردی

برنامه اقدام مخاطره آتش‌سوزى مجموعه تكالیف و وظایف سازمان برنامه و بودجه است که برگرفته از قانون مدیریت بحران و با توجه به حدود وظایف دستگاه‌ها و اقدامات اولویت‌دار تهیه شده كه اجراى آن‌ها با هدف كاهش خطر حوادث و سوانح ضرورت دارد. از آنجا كه برنامه ملی كاهش خطر حوادث و سوانح، رویكرد پیشگیرانه در برابر مخاطرات طبیعی و انسان‌ساز را دنبال می‌کند، مجموعه تكالیف و وظایف دستگاه‌های مشمول قانون مدیریت بحران در این برنامه بر همین اساس تدوین گردیده است.
  • مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه
  • دسته: اسناد بالادستی مدیریت بحران
  • تاریخ ثبت: 1402/09/29
  • تعداد بازدید: 49

برنامه اقدام مخاطره آتش‌سوزى، مجموعه تكالیف و وظایف سازمان برنامه و بودجه است که برگرفته از مواد و بندهاى قانون مدیریت بحران و با توجه به حدود وظایف دستگاه‌ها و اقدامات اولویت‌دار است كه اجراى آن‌ها با هدف كاهش خطر حوادث و سوانح ضرورت دارد. از آنجا كه برنامه ملی كاهش خطر حوادث و سوانح، رویكرد پیشگیرانه در برابر خسارات و تلفات مخاطرات طبیعی و انسان‌ساز را دنبال می‌کند، مجموعه تكالیف و وظایف دستگاه‌های مشمول قانون مدیریت بحران در این برنامه بر همین اساس تدوین گردیده است. ضرورت دارد این موارد كلی مورد توجه كلیه دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی و نهادهاى عمومی قرار گیرد.
تدوین اقدامات، توسط گروه‌های تخصصی تشکیل‌شده در كمیته كاهش خطر حوادث و سوانح صورت گرفته است. هر یك از گروه‌های تخصصی در ارتباط با یك مخاطره خاص به مطالعات قوانین، مقررات، طرح‌ها، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود در ارتباط با آن مخاطره پرداخته است و با در نظر گرفتن شرایط كنونی كشور، شرایط هر مخاطره و با توجه به حوزه وظایف و اختیارات دستگاه‌های مختلف موضوع ماده ٢ قانون مدیریت بحران كشور به تدوین اقدام‌های اولویت‌دار پرداخته است. در طول تدوین این اقدام‌ها، تیم‌هاى تخصصی جلسات مشتركی با نماینده‌های دستگاه‌های مختلف برگزار کرده‌اند تا در كنار حصول اطمینان از ضرورت پرداخت به هر اقدام، هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌ها در ارتباط با حوزه وظایف و مسئولیت آن‌ها نیز انجام گیرد.
در رخداد مخاطرات، تعدادى از دستگاه‌ها مسئولیت مستقیم اقدام و ارائه خدمات به‌صورت سرویس‌دهی مستقیم دارند و تعدادى دیگر تحت تأثیر مخاطره آسیب‌پذیر هستند. ضرورت دارد با هدف ارائه خدمات به بهره‌برداران و سایر دستگاه‌های نیازمند، تدابیر و اقدامات پیشگیرانه‌ای توسط دستگاه مسئول مورد توجه قرار گیرد. كلیه دستگاه‌های مشمول قانون موظف هستند در برابر كلیه مخاطرات متنوع تهدیدكننده دارایی‌های آن‌ها، اقدامات پیشگیرانه‌ای را با هدف كاهش خطر در حوزه مسئولیتی خود انجام دهند.
در فرایند مدیریت خطر و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه با هدف كاهش خطر حوادث و سوانح، تحلیل خطر (شناخت خطرها، شامل ارزیابی مخاطره‌ها و ابعاد آن‌ها، شناخت، تحلیل آسیب‌پذیری‌های محتمل و شناسایی در معرض قرارگیری‌ها) و اقدامات كاهش خطر دو مرحله بنیادین هستند. ضرورت ویژه دارد كه دستگاه‌های مشمول قانون در اتخاذ رویكردها و اجراى اقدامات پیشگیرانه دو مرحله مهم مذكور اهتمام نمایند.
در برنامه اقدام تعدادى از دستگاه‌ها مسئول و تعدادى به عنوان همكار یا پشتیبان تعریف‌شده‌اند. ضرورت دارد كه دستگاه مسئول در تدوین برنامه عملیاتی، در صورت نیاز به همكارى دستگاه دیگر توافق و تفاهم‌های اولیه را انجام داده باشد. در این راستا، سازمان مدیریت بحران كشور مسئولیت هماهنگی و هم‌افزایی فی‌مابین دستگاه‌ها را خواهد داشت. دستگاه مسئول می‌تواند با توجه به تشخیص بالاترین مقاوم مسئول آن دستگاه، کارگروه‌های تخصصی تشكیل داده و با مسئولیت خود نسبت به هماهنگی‌های لازم اقدام نماید. همچنین باید هزینه‌های همكارى و پشتیبانی در ردیف برنامه‌های عملیاتی سالانه دستگاه‌های همكار و پشتیبان لحاظ گردد كه پس از تأیید سازمان مدیریت بحران به سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌شود. در ادامه اقدامات اولویت‌دار با مسئولیت سازمان برنامه و بودجه در مخاطره آتش‌سوزى، ارائه شده است.

دستگاه مسئول: سازمان برنامه و بودجه

هدف 1: بهبود نظام حكمرانی و توسعه ظرفیت‌ها با تأكید بر مدیریت یكپارچه و هماهنگ

صنعتی و ساختمان

اقدام اولویت‌دار: تهیه و بازنگرى قوانین و بخشنامه‌هاى موردنیاز براى ارزیابی و بهسازى ساختمان‌های دولتی، عمومی و خصوصی و صنایع از نظر خطر حریق (تملک آپارتمان‌ها، قانون ایمنی حریق)

خروجی مورد انتظار: تهیه و بازنگرى قوانین موردنیاز
دستگاه/ های همکار: وزارت علوم، تحقیقات و فناورى، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازى، وزارت امور اقتصادى و دارایی (بیمه مرکزى جمهورى اسلامی ایران)، قوه مقننه جمهورى اسلامی ایران، قوه قضائیه جمهورى اسلامی ایران
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان مدیریت بحران کشور

اقدام اولویت‌دار: بررسی قوانین و مقررات براى ساختمان‌ها و صنایع و تهیه طرح جامع اولویت‌هاى قوانین و مقررات ایمنی در برابر آتش و مطالعه تطبیقی با کشور‌هاى پیشرفته و منتخب

خروجی مورد انتظار: تهیه طرح جامع قوانین و مقررات- بانک اطلاعاتی قوانین و مقررات
دستگاه/ های همکار: وزارت راه و شهرسازى (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازى)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناورى، ستاد کل نیرو‌هاى مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌هاى مسلح
دستگاه/ های پشتیبان: وزارت کشور، سازمان مدیریت بحران کشور

اقدام اولویت‌دار: تدوین و بازنگرى مقررات و آیین‌نامه‌ها و استاندارد‌هاى تخصصی در زمینه محافظت در برابر آتش

خروجی مورد انتظار: ضوابط موردنیاز
دستگاه/ های همکار: وزارت راه و شهرسازى (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازى)، وزارت علوم، تحقیقات و فناورى، سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت امور اقتصادى و دارایی (بیمه مرکزى جمهورى اسلامی ایران)، شهردارى‌ها (سازمان آتش‌نشانی)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد کل نیرو‌هاى مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌هاى مسلح، سازمان مدیریت بحران کشور
دستگاه/ های پشتیبان: وزارت کشور (سازمان شهردارى‌ها و دهیارى‌هاى کشور)

اقدام اولویت‌دار: تدوین دستورالعمل اختصاصی ارزیابی و بهسازى انبار‌ها در برابر آتش

خروجی مورد انتظار: ارتقاى ایمنی انبار‌ها و منفعت ملی با کاهش خسارات مالی
دستگاه/ های همکار: وزارت راه و شهرسازى (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازى)، وزارت امور اقتصادى و دارایی (بیمه مرکزى جمهورى اسلامی ایران)، آتش‌نشانی، وزارت علوم، تحقیقات و فناورى، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌هاى مسلح، ستاد کل نیرو‌هاى مسلح
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان مدیریت بحران کشور

هدف 2: تحقق تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در مدیریت بحران بر مبناى درك صحیح و همه‌جانبه از خطر

صنعتی و ساختمان

اقدام اولویت‌دار: تهیه بانک اطلاعاتی قوانین و مقررات ایمنی در برابر آتش در ایران
خروجی مورد انتظار: بانک اطلاعاتی قوانین و مقررات
دستگاه/ های همکار: وزارت راه و شهرسازى (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازى)، ستاد کل نیرو‌هاى مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌هاى مسلح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناورى
دستگاه/ های پشتیبان: وزارت کشور، سازمان مدیریت بحران کشور

مطالب مرتبط
آخرین مطالب

با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.