چرخه مدیریت بحران

اطلاعات مقاله

فعالیت‌های مدیریت بحران در چهار مرحله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی قابل دسته‌بندی هستند. در ادامه فعالیت‌های عمده مراحل چهارگانه مدیریت بحران را بررسی می‌کنیم.
  • دسته: مدیریت بحران
  • تاریخ ثبت: 1402/03/26
  • تعداد بازدید: 3056

چرخه مدیریت بحران شامل مراحل زیر است:

پیشگیری

اقدامات با هدف جلوگیری از وقوع مخاطرات یا کاهش آثار زیانبار آن.

پیشگیری شامل کلیه اقداماتی است که موجب پیشگیری از بحران‌ها وجلوگیری از اثرات مخرب آن بر جامعه می‌شود. بخش پیشگیری از اهم فعالیتهای چرخه مدیریت بحران است. اقداماتی همچون قوانین مربوط به کاربری زمین که نحوه گسترش شهرها را مشخص نموده و باعث عدم گسترش شهرها در مکان‌های آسیب‌پذیر می‌شود از جمله این فعالیت‌ها می‌باشد.

آمادگی

اقداماتی برای افزایش توانایی در انجام مراحل مختلف مدیریت بحران.

آمادگی شامل جمع‌آوری اطلاعات، پژوهش، برنامه‌ریزی، ایجاد ساختارها، آموزش، تأمین منابع، تمرین و مانور است. شامل کلیه عملیات و اقداماتی است که افراد و یا ارگان‌ها را قادر به انجاع عکس‌العمل سریع و کارامد در مواقع بروز بحران‌ها می‌نماید. این اقدامات میتوانند تهیه یک برنامه مقابل بحران، برآورد دقیق منابع و آموزش کارکنان باشد. بخش مربوط به آمادگی شامل دو زیربخش اخطاررسانی و تهدید خطر می‌باشد که تهدید خطر شامل زمانی است که خطر بحران تشخیص داده شده ولی زمان وقوع آن در محل خاص هنوز مشخص نمی‌باشد ولی در اخطاررسانی علاوه براینکه محل وقوع خطر مشخص گردیده مکان آن نیز مشخص است.

مقابله

ارائه خدمات اضطراری و فوق‌العاده به دنبال وقوع بحران با هدف حفاظت از منابع مختلف در جلوگیری از گسترش خسارات.

مقابله با حوادث بحرانی شامل شناسایی دامنه بحران، ریشه یابی عوامل ایجاد بحران، استفاده از ابزارهای انسانی، اطلاعاتی و فیزیکی موردنیاز برای مقابله با بحران است. فعالیتهای مربوط به امدادرسانی که در جهت حفاظت از جان مردم و تاسیسات و دارائی‌های موجود می‌باشد را مقابله می‌گویند. در اجرای عملیات مقابله، زمان تاثیر مستقیمی در کاهش میزان آسیب‌های وارده بر اثر سوانح را دارد؛ اقداماتی از قبیل فعال نمودن سیستمهای ضدبحران، عملیات جستجو و نجات، تمهیدات اضطراری برای غذا، سرپناه وکمک‌های پزشکی، بررسی، ارزیابی و برآورد و اقدامات مربوط به تخلیه جمعیت همگی جزو برنامه‌ها وفعالیتهای بخش مقابله می‌باشد.

بازسازی

بازگرداندن شرایط یک منطقه آسیب‌دیده پس از بحران به شرایط عادی با در نظر گرفتن ویژگی‌های شرایط عادی و کلیه ضوابط ایمنی.

این بخش از چرخه مدیریت بحران شامل کلیه عملیات و اقداماتی است که به منظور عادی‌سازی شرایط در زمان پس از بحران صورت می‌گیرد و با هدف تبدیل شرایط به شرایط پیش از بحران، می‌باشد. این بخش از چرخه معمولاً با بهسازی نیز همراه است. در این بخش اقداماتی همچون برقراری مجدد سرویس‌ها و خدمات ضروری، استقرار مجدد خانه‌های قابل تعمیر و سایر ساختمان‌ها و تاسیسات و تهیه مسکن موقت شامل می‌شود. افزون بر این، اقداماتی که جهت یاری دادن به جسم و روان افراد مصیبت‌دیده انجام میگیرد و اقدامات بلند مدت شامل جایگزینی تاسیسات زیربنائی و همچنین ساختمان‌هایی که در اثر وقوع بحران نابود شده‌اند، صورت می‌گیرد.

مطالب مرتبط
آخرین مطالب

با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.